Hakim Beruk Yang Memutus Pulau Batu Puteh Jadi Milik Singapura


“Macam cerita berhakim kepada Beruk” kata Abdul Latif Talib dari Jelebu, Negeri Sembilan Malaysia, itulah isi salah satu komentar dalam blog kawan-kawan bloger dari Malaysia menanggapi tentang lepasnya Pulau Batu Puteh atau Pedra Branca ke tangan Singapura.

Berhakim kepada beruk artinya orang yang memutuskan perkara (hakim) sangat tamak sehingga kedua belah pihak yang bersengketa mendapat kerugian.

Beruk…binatang primata lebih besar dari monyet, ……….., tetapi Beruk tak panjang ekornya. Pantat beruk ini sangat jelek…tebal ….. sehingga kalau orang sampai disebut dengan “muka macam pantat beruk” dah teruk sangat lah tu.

Beruk ditempat kami (di Langkat, dekat Medan  Sumatera Utara) dapat dilatih untuk memanjat kelapa dan beruk sangat piawai memetik buahnya, agaknya selain memanjat pohon kelapa dan memetik buahnya hanya itu agaknya  peranan beruk di dalam kehidupan se-hari2, dalam hikayat lama disebutkan ada putra raja yang disumpah menjadi beruk, sehingga mukanya sangat buruk, beruk jadi-jadian akan berubah menjadi ganteng kembali apabila ada putri yang benar-benar cinta dan mau menjadi isterinya.

http://www.tembam.wordpress.com

memposting tulisan dari https://imbalo.wordpress.com/2008/05/24/pulau-batu-putih-atau-pedra-branca-jadi-milik-singapura/, tak sangka ternyata tulisan itu mendapat respon bermacam dari teman-teman bloger Malaysia, salah satunya

 on May 25, 2008 at 5:19 am

4 tembam

Bung Imbalo, terima kasih atas peringatan anda. Terang2 saya mengakui tidak pernah mengikuti kasus Sipadan dan Ligitan. Kemungkinan kasus Pulau Batu Puteh lebih terasa hampir. Sedih sekali bila dikenang zaman silam dan sejarah kini memperingatkan kita betapa pentingnya negara terus mempertahankan kemerdekaannya.

Senarai kepulauan Indonesia yg sebegitu panjang sekali yang masih dipertikaikan kedaulatannya membikin saya sedar betapa penting kasus Pulau Batu Putih ini. Terima kasih sekali lagi kerana sudi berkongsi maklumat ini menerusi blog anda dan memberi komen diblog saya ini.

Salam kembali.

 

 http://muhamadazmi.blogspot.com 

azmi:

salam.

imbalo, macam-macam sudah berlaku sekarang. pening untuk di nilaikan.

Kalau aku jadi PM Malaysia (pak Lah), bekalan air ke Singapura aku putus, pandailah aku membuat triknya ….. aku cakap saja…………. kalau bukan pemerintah yang memutus bekalan air tu……… tapi orang Johor……………. yang tak sukakan singapura……….. karena pulau Batu Putih di putuskan Hakim Beruk menjadi milik awak….. potong saje pipa yang ada di Johor………………

Dah tu ke pada presiden SBY dari Indonesia….aku usulkan…………gas yang ke singapura jangan diberi lagi……………cakap saja untuk orang Batam tak cukup……………. sekarang di Batam ada giliran listrik padam……………. dah berbulan-bulan…………….. pipa di dasar laut dipotong oleh orang Batam, yang tak bertanggung jawab……………..karena mereka marah digilir pemadaman setiap hari dua kali.

Kalau dah bekalan air dan gas  tak dialirkan lagi…………….. terus dia mau bilang apa………….. tapi pak Lah (Abdullah Badawi) berjanji……….. Sipadan dan Ligitan kembali kan ke Indonesia………… bukankah yang memutuskan menjadi milik Malaysia tempohari juga HAKIM BERUK, hakim yang sama memutuskan Pedra Branca menjadi milik Singapura, tengok lah berapa jauhnya pulau tu dari Singapura ketimbang Johor.  

Besok dia timbun lagi laut sampai ke Pulau Batu Puteh tu………………. pasir dia beli dari orang-orang tak bertanggung jawab di Indonesia………….. dah tu  pak cik Lee kata …oooooo itu bukan pemerintah Singapura yang beli……….. itu swasta………………… selama ini kan dia cakap macam tu…………… itu laut ditambak berkilo kilo meter sampai selesai lapangan terbang changi ………… pemerintah singapura tak ikut campur ………….. yang beli pasir dari Indon itu swasta…………..

Jadi Pak Lah cakap juga macam tu……………. ooooooooooooo itu bukan pemerintah Malaysia yang putus pipa (pipe) air ke Singapura………….. tapi rakyat Johor………….. begitu juga orang Batam………… suruh kerat pipe gas bawah laut dekat Batam…………. ooooooooooooo itu bukan pemerintah Indonesia ………………

Tapi apa berani pak Lah buat macam tu………………. sekarang pak Lah lagi bingung ………. abang dia Cik Mahathir Muhammad lagi merajuk……….. nah ini lah salah satu amalan yang buat pak Lah  naikkan lagi pamor, Insyaallah bang Mahathir tak marah lagi, besok dia puji adik die Pak Lah boleh tahan……….. dah tu bang Mahathir masuk UMNO lagi……….. pak Lah pun tak jadi turun dari kursi PM.

Tentang Sipadan dan Ligitan………. tak apa lah biar Malaysia yang memakai pulau tu…………. tapi milik tetap Indonesia…………….. entah macam mana caranya berunding lagi………… tapi jangan pakai Hakim Beruk.

Bilang sama Pak Lah……………. banyak rakyat Singapura tak sukakan Pakcik Lee ……………. terutama orang melayu…….tak ada orang Melayu Singapura yang jadi Jenderal, terhitung dengan jari orang Melayu Singapura yang Profesor……….. ……….. tak percaya buka lah blog kawan-kawan dari singapura……… cuma pakcik Lee tu masih panjang umurnya, kata kawan dalam blognya.

He he he he …………… apa mungkin ya………………

 

 

 

 

 

 

3 Tanggapan

  1. waduh terserahlah mau diapakan pulaunya yang penting masih ada dibumi

    Suka

  2. Tulisan artikel di blog Anda bagus-bagus. Agar lebih bermanfaat lagi, Anda bisa lebih mempromosikan dan mempopulerkan artikel Anda di Social Bookmarking Indonesia http://www.infoGue.com ke semua pembaca di seluruh Indonesia. Salam Blogger!
    http://politik.infogue.com/
    http://politik.infogue.com/hakim_beruk_yang_memutus_pulau_batu_puteh_jadi_milik_singapura

    Suka

  3. Baginda Sultan Johor ketika merasmikan pembukaan persidangan Dewan Undangan Negeri Johor pada 19 Jun, 2008 menegaskan bahawa pulau berkenaan bukan milik Singapura sebaliknya hak milik kerajaan Johor. [2]

    “Suka beta ingatkan bahawa beta tidak lupa pada Pulau Batu Puteh. Pulau Batu Puteh bukan hak Singapura tetapi hak milik Johor. Sampai bila pun beta akan cari ikhtiar untuk mendapatkan semula pulau milik Johor itu,” titah baginda.
    [sunting] Referensi

    Suka

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: