Shamin di Bendang


Bersama Shamin ke Thailand , melihat perayaan Songkran , tak tahu apa arti dari songkran, apakah songkran berarti kosongkan kran, karena hampir disetiap depan rumah dan toko di Thailand terpasang kran air yang disambungkan ke selang dan disemprotkan ke orang-orang yang lalu lalang, tak kesah ke orang kah atau pun kekenderaan.   Jadi betul betul kran air menjadi kosong……..disaat perayaan songkran 

Ayam hitam telurnya putih, mencari makan dipinggir kali, Shamin hitam giginya putih, kalau tersenyum ………….sekali…. bait lagu nih sikit lagi nak diambil orang Malaysia….. 

Bila kita ke Pulau Pinang melalui jembatan, sebelah kanan akan terlihat dua buah pulau kecil, orang sana menyebut itu pulau angsa dua, di Pulau Pinang ada daerah namanya balik Pulau , tempat teropong bintang yang terkenal.  Jadi kalau ada pantun berbunyi  sbb : Pulau Pinang jauh ketengah balik pulau si angsa dua , hancur badan dikandung tanah budi baik terkenang jua……………..

 

Shamin di Butterwoth ,  lokomotif sama hitamnya dengan Shamin he he he

Dari Butterwoth ke Pulau Pinang, bisa naik Ferry dan bisa pula melalui jejambat , Jambatan penghubung ke Pulau Pinang kononnya adalah yang terpanjang di Asia Tenggara, Pulau Pinang di Kuasai partai Oposisi saat pemilu Maret 2008 lalu, UMNO Kalah, orang Kedah gembira sekali. Butterwoth masih wilayah Pulau Pinang, disana tak ada Raja yang ada Menteri Besar. Stasiun Bus Buttrwoth sedang di perluas dan dipercantik, di situ terdapat lokomotif yang sudah tua yang tak digunakan lagi, hanya menjadi pajangan, selalunya bila kesana kami janjian bertemu didepan lokomotif itu.

 

shamin dan aku

Kereta macam nih dah tak ade dekat Singapura kata ustaz Wahab kepada Shamin

Kereta ini milik Ustaz Wahab, berplat nomor Thailand, cocok untuk dipakai ke bukit-bukit yang ada di Thailand Utara sana. Dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur 16 April 2008 lalu kami tempuh hampir 10 jam, Pulau Pinang ke Kuala Lumpur sekitar 386 KM, tetapi kami melalui Pahang, ada yang ditemui disana, berangkat pukul 8 pagi sampai Kuala Lumpur menjelang magrib, Dari Kuala Lumpur ke Melaka berangkat pukul 1 tengah malam tiba di Melaka menjelang subuh, KL – Melaka 300 an KM , selesai sarapan pagi dilanjutkan lagi ke Batu Pahat Johor.  

Ustaz Wahab pesan tak boleh lebih dari 90 Km/jam………….. maklum kereta dah tua.  ….. setua pak Wahab  dari Kulim Kedah Malaysia………………

 

Iklan

2 Tanggapan

  1. sedapnya suara.
    sape kate kalau budak gemuk suare die tak best.\
    awk nikan gemuklah

    Suka

  2. suara siape ni yang sedap tak kesah kurus kah gemuk ….suare adelah anugerah Allah

    Suka

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: